Totalt antall sidevisninger

lørdag 28. mai 2011

Barseltiden vår

Søndag: Selvom "lillegutt" kom ganske tidlig på kvelden ble det en sen natt på oss da vi måtte vente på transporten til barselhotellet. Han kom jo kl 22.22 og vi var først på hotellet kl 02. Da var det natta med engang, selvom adrenalinet pumpet rundt i kroppen min enda. Så sovnet vel kl 04 og opp igjen kl 07, får en dusj( fikk dusje på føden etter fødslen men ikke med såpe så greit med en ny ordentlig dusj) og time hos barnelegen kl 08.

Barnelegen tok en sjekk på hofter, refleksene hans, lyttet på han, sjekket navlen. Han foreslo navn, hans var veldig fan av oppkalling etter besteforeldre - dobelt navn men no way her i huset altså!!

Så var det ned til frokost, deilig mat, mye og velge mellom. Bedre mat enn på selve sykehuset, da dette er et hotellet, drevet privat utenom sykehuset. Deretter kom mor, far og bror min med emilie. De var hos oss en time, emilie ble igjen hos oss. Emilie var ikke spesielt interesert i og være på rommet, ikke mer interesert i og se på babyen. Holdt avstand på det lille rommet. Hun var heller ikke helt i form, små varm og sutrete. Så hun og Ole gikk tur i barnehagene ved ahus før hun sovnet i vognen.

Deretter kom svigers gående på besøk og emilie våknet igjen, litt blidere enn hun var før duppen. Nå satt hun i sengen og tok lillebror på håret- noe bedring hvertfall. Emilie og pappsen ble med de hjem og spiste middag. Vesla skulle egentlig sove hos mormor og bestefar så Ole skulle kjøre henne dit etter middagen men hun ble brå-trøtt og ble lagt hos farmor og farfar isteden. Når Ole kom tilbake til lillbror og meg hadde jeg fått besøk av Belinda og Joakim (de hadde vært på sykebesøk) så kjempe koselig at de tok en tur innom oss også:) Mens de var hos oss kom far og bror min innom med mormoren min( oldemor til barna) får en liten titt:)

Søndag kveld var lillebror rolig frem til kl 22. Akkurat da jeg skulle legge meg, typisk begynner han. Men det er visst normalt at 2 døgnet er de litt mer urolige. Så jeg sovnet ikke før kl 02 denne natten. sykehus sengene er så harde at jeg som hadde epidural blir stiv og støl i ryggen etter den , ikke klarer sov godt i disse sengene...

Mandag kom svigers med emilie etter duppen hennes, hun var i mye bedre form denne dagen. Og blidere. Etter noen timer kjørte pappsen og farfar henne til mormor.Der hun fikk middag og skulle sove over til Tirsdag. Vi skrev oss ut Mandag kveld etter ammeinfo, utskrivningssamtale og pakking. Lillegutt hadde gått ned fra 4400gr til 4000 gr på 1 døgn( 10% som egentlig skal være nedgangen etter 2 døgn)Så fikk beskjed om og gi han 20 ml tillegg etter hvert måltid (40 min- 20 min hver pupp).

Dette gjorde vi intensivt gjennom mandag kveld til tirsdag kveld annenhver time. Ganske slitsomt det og.

Tirsdag fortsatte med 20 ml tillegg etter amming frem til kl 18 da vi skulle tilbake til Ahus på Følling og vekt kontroll av lillegutt.Lillegutt hadde da gått opp fra 4000 gram til 4090 gram og de var fornøyd med 60 gram men når det var 90 ble de overrasket. Så kuttet ut tillegget fra da for så og veie 2 dager( Torsdag) senere.Emilie sov hos mormor og bestefar denne siste natten da vi hadde vektkontroll kl 18, og det kræsjer med leggetiden hennes så var det det beste.

Onsdag dro vi og hentet Emilie kl 11. Og dro rett til en av oldemørdene. Siden oldemødrene ikke så lett kommer seg på besøk drar vi heller til de ;) Koselig med oldemorvissit før hjemreise og starte 2barnsmor tilværelsen på ordentlig:)

Torsdag var Emilie i bhg igjen, får og opprettholde noen av hennes faste rutiner før hverdagen kommer for fullt fra Mandag av da pappsen er ferdig med ferien sin.Men det hadde hun ikkno imot, ikke noe gråt ved levering heller. Jeg brukte dagen på litt rydding, veiing på hs, amming til den store gullmedalje og en time på øyet før vesla kom hjem fra bhg. Lillegutt hadde gått opp fra 4090 gr til 4260 så fikk "stående aplaus" sa hun på hs.Hele 110 gr mer enn de ønsket han skulle gå opp. YES!!!! Dette klarer vi- følelsen kom over meg!!! Enn så lenge hvertfall.

Fredag var vesla i bhg også, mens jeg brukte dagen på amming og soving. Lillegutt varmed og hente henne i bhg idag, og hun satt seg stolt ved siden av bilsetet hans og markerte at det var "baby min" til alle de andre barn rundt. Men når vi kom hjem, vrengte hun seg helt om....
Da var alt feil, og sårt. Hun ville ikke spise, ingenting ville hun igrunn. Hun ble lagt kl 18 da hun var trøtt men sovnet ikke, opp igjen i trass gråt... holdt på slik til kl 22.30. Hun sovnet først da jeg og hun la oss senga vår, og bærte henne over i sin seng deretter. Hun var redd for og gå glipp av noe, siden lillegutt fortsatt fikk være i stua når hun skulle sove.

Dette innlegget ble også skrevet i etapper, rart det der hvor opptatt man blir som tobarnsmor :) Selvom lillegutt bare sover og spiser , nyte det så lenge det varer:) Det kan fort snu!

Vi blogges plutselig:) Ha en super helg videre :D

1 kommentar:

Nina sa...

Vi har liggi på sykehuset samtidig vi da(hvert vårt sykehus)
Men vi kom ikke hjem før tirsdag.

Håper du nyter dagene hjemme med ny baby.Her har det gått over all forventning og jeg koser meg og nyter nyfødtperioden.

Skal skrive om barseloppholdet etterhvert jeg og,lagt ut fødselshistorie i dag.


Har den lille fått et navn?